onsdag 19. august 2009

Green Day og fallskjermhopping!

da kan jeg se tilbake på kanskje to av de beste dagene jeg har hatt på lenge!

jeg starter med fallskjermhoppingen!
Jeg hadde egentlig sagt nei til å være med fordi de som skulle hoppe hadde tenkt å dra på tirsdag, men så måtte de flytte til onsdag, og da fant jeg ingen unskyldninger for å ikke være med.. (jeg vet jeg sa jeg ikke skulle Siri, men når det ble flyttet så ble fristelsen for stor)

Fallskjermhoppingen skulle skje ca 1,5 timer innlands fra San Francisco, hos Bay Area Skydiving club. siden det lå innlands var der over tredve grader, men heldigvis var det litt vind. Etter å a signert to skjemaer der jeg frasa meg retten til å saksøke dem hvis noe skjedde, så vi en liten video og fikk litt instrukser.


Deretter gikk vi ut for å se på flyet, noe som ikke ga noe betryggende inntrykk, et gammelt småfly med litt duck tape her og der som bare akkurat fikk plass til oss... jaja vi hadde jo fallskjerm på uansett.. deretter bar det oppover, sakte men sikkert og vi kunne se tåka over San Francisco og masse røyk langt der borte i Santa Cruz hvor det fortiden pågår en stor skogbrann.


Jeg var nummer to ut av flyet, førstemann (kvinne) ut var Tine, ei jente med bein i nesa! uten å blunke hoppet hun ut av den åpne døra og nøt de par og tredve sekundene med fritt fall.. Så var det min tur, jeg gikk på knærne mot døre og så bort mot kameramannen som smilte og viste tommelen opp.





Så bar det til døren hvor jeg så ned og så ti tusen fot ned mot bakken og ble plutselig ikke så sikker på at dette var så lurt som jeg opprinnelig hadde tenkt..

Etter å ha plassert foten min på railingen var der ingen vei tilbake.. 1-2-3 hopp!! Vi var på vei, 5000 fot på tredve sekunder ga mer enn nok tid til å nyte utsikten og smile til fotografen.


Fritt fall i tredve sekunder er gøy!! ikke skummelt i det hele tatt, man glemmer alt (muligens noe med adrenalin og gjøre...?) og koser seg gløgg i hjel!! kanskje den sykeste opplevelsen jeg har vært med på! Resten av turen var grei skuring, etter litt opplæring i å styre fallskjermen og litt air-sightseeing var vi nede og kunne la adrenaline sakte med sikkert gå ut av kroppen.

Så over til tirsdagen! GREEN DAY!
Konserten ble holdt i San Jose ishockey stadio, ca 30 min unna mountain view der vi bor. Green day er faktisk fra San Francisco så de var super gira på å spille og de hadde familien på tribunen. Først var jeg litt bekymret fordi alle som ikke sto på "ishockey" gulvet satt i gode seter, og jeg tenkte at det ikke kunne bli god stemning av dette her. Det fikset derimot Bille Joe (vokalist) greit, med en åpningssetning som satt tonen for resten konserten: "Get your ass of the fucking chair, this is not the sharks this is the fucking Green Day show!!" etter det var det ingen som satt, og det var ingen som ville heller... Billie Joe hadde rett, det var nesten mer scene show enn konsert. Etter en sykt bra start med "know your enemy"begynte jeg å bli bekymret for at de bare skulle spille helt nye sanger som jeg ikke har hørt så mye på, jeg er mer en Dookie og American idiot fan. Men heldigvis kom perlene på rad og rekke, "when I come around", "Welcome to paradise" og "Basket Case" slo mot publikum som en storm og vi jublet og sang med det beste vi kunne. Etter tre timer med heftig Green Day magi og 26(!!) sanger senere, der de hadde spilt sanger som Minority, 21 Guns og She, kom ekstranummer som sluttet med American Idiot og Jusus of Suburbia der en fra publikum fikk spille hele sangen på Billie Joe sin gitar! Etter alle hadde begynt å gå mot exitene stod plutselig en svett Billie Joe alene på scenen med en kassegitar, det var på tide med ett siste mesterverk! Med en rolig og selvsikker stemme beynner han med "Christie Road" før han går over til "Last night on Earth" som er på ny albumet. Til slutt, for å legge et siste punkutum på konserten spilte han Good Riddance- Time of you life, jeg og resten av publikum var i ekstase, den perfekte konsert på 3 timer og 32 sanger var et faktum.

Hvis du vil se hvilken sanger vi fikk høre kan du trykke her (32 sanger!)
hvis du vil lese mer fra konserten kan du trykke her for en review

1 kommentar:

  1. dritkult kjetil!!! ser ut som du kosa de masse!!! mudern syns du va tøff haha.. børre som har sendt linken på jobb så dei har de under oppsyn uti nordea :) kos de max siste tida!!
    klem linn

    SvarSlett