fredag 10. juli 2009

Roadtrip to L.A (lørdag, søndag og mandag)

Etter en hard dag/natt på fredagen ble det en sen frokostInternational House Of Pancakes som lå rett over gata fra hotellet vårt. God og mett gikk turen videre til Hollywood og Beverly Hills! Her gikk vi i en skikkelig turist felle og betalte 35 dollar hver for å kjøre i en åpen minibuss for å bli vist kjendiser sine hus og utesteder osv osv.. Det var absolutt ikke verdt det og halvparten av husene hadde vi sett da vi kjørte med vår egen bil... hvem vet hva som var sant av det som kom ut av mikrofonen på sjåføren våres, " der borte bor Julia Roberts, her ser dere døren til Elvis.." osv osv.. men det som i midlertidig var kult var at vi stoppet ved huset til Michael Jackson og så litt av galskapen rundt den avdøde superstjernen. der var det store folkemengder og det lå blomster og plakater på plenen rundt hele huset. Etter denne fiaskoen av en tur gikk vi på det som går for å være den eldste italienske restauranten i Hollywood. Der fikk vi servert en av de beste pizzaene jeg har spist, men selv om den var fantastisk angrer jeg litt på at jeg ikke spiste pasta med kylling og pesto slik som Mats gjorde, for det så ut som himmelen servert i et avlangt dypt fat!!

På kvelden dro vi ut til Venice beach for å se på fyrverkeriet som staten sender opp for å feire sin nasjonaldag. Det var superhyggelig stemning, med masse folk på stranden og helt klar himmel. Dessverre hadde ikke Venice eget fyrverkerishow, men vi hadde utsikt til Malibu og en annen by sine oppskytninger så det gikk helt greit.
Etter en liten photoshoot på et av Venice beach sine lifeguard tårn, gikk turen videre inn til Hollywood og til utestedet SKY BAR, som eies av tidligere supermodell Cindy Crawford (som dessverre ikke var der). Dette er visstnok et utested hvor the rich and famous drar får en øl eller to, så vi hadde et visst håp om å mingle med stjernene. De eneste stjernene vi fikk se var de som lyste fra den skyfrie himmelen, men hva gjorde vel det når vi hadde god stemning, en kompisgjeng i superslag og moods of Norway gutta som ravet rundt i fargerike kreasjoner omsvermet av en god del norske jenter.. ja norske jenter.. Etter et heller tragisk forsøk på et nachspill dro vi tilbake til hotellet for å sove ut.

På søndagen delte gruppen seg, noen dro på Universal Studios, mens jeg, David og Andreas gikk for å sjekke ut mer av Santa Monica beach og litt mer av den beryktede handlegaten. Etter noen timer med spasering var vi klare for å kjøre første etappe av hjemturen som skulle gå langs kysten, the scenic route langs higway 1. Første etappe var altså L.A til Santa Barbara hvor vi tok inn på første og beste motell. På kvelden gikk vi ut på en plass som het Sandbar, men etter 2 dager med drikking var vi ikke helt klar for en tredje på kjøret, så det ble rolig med ett par pils og litt mojito ( som forresten kostet 8 dollar og ble servert i et 0,4 liters glass.. everything is big in usa).

På mandagen startet turen på en av de mest berømte strekningene i USA, nemlig turen på Highway one. Veien var kronglete og utsikten var vakker, en farlig kombinasjon for enhver sjåfør. Det ble flere pauser på utkikssteder, og vi stoppet blant annet for å se noen stygge stygge elefantseler som lå på stranden og lagde rare lyder, vi stoppet også for å se det berømte Hearst castle, som dessverre stengte 30 min før vi kom. Etter noen mil med kronglete kjøring langs selveste kanten på california, kom vi til et fantastisk utsiktspunkt hvor vi bare måtte stoppe å ta bilder.

Vi kjørte så i videre til Santa Cruse og spiste på Bubba Gump Shrimp Company, før vi kjørte helt hjem til Mountain View. Turen fra Santa Barbare til Mountain View tok, med spising, ca 9-10 timer! Jeg tror det blir en liten stund før vi begir oss ut på en ny roadtrip. Heldigvis skal vi fly og ikke kjøre, til Las vegas om to uker! The show must go on!

Du kan se flere bilder fra turen her!